الأربعاء، 26 سبتمبر 2012

بطل خارق .. إنت عندك مشكلة ؟

إنت عندك مشكلة ؟
وانا صغير كان نفسي اوي ابقى بطل خارق :D

-----------

وانا صغير كنت زي كل الأطفال من جوه .. نقي وطاهر وكده والدنيا لم تلوثني بشرورها .. وكانت متعتي الوحيدة هي الفرجة على سبيستون ..  ومرت الأيام وكبرت ونسيت كل حاجة عن طفولتي زي كل الناس ما بتنسى .

قريب كنت بقلب في التلفزيون فلقيت سبيستون تاني .. حسيت بحنين كده وقعدت اتفرج شوية .. وقعدت افتكر بقى أيام الطفولة وأحلامي في إني أبقى بطل قومي خارق بساعد الناس على حل مشاكلهم ويبقى الناس حاطين صوري في بيتهم لأني في يوم ساعدتهم أو حليتلهم مشكلة ، وهنا جاءتني فكرة عبقرية ، لسا مفاتش الآوان إني أحقق حلمي وأبقى بطل خارق وقررت أبدأ التنفيذ فورا وقعدت مع نفسي افكر في أهم الحاجات الي هحتاجها عشان أحقق حلمي ، إيه الحاجات الي هحتاجها ؟!

-         زي خارق .
-         واحد عنده مشكلة .
-         حل للمشكلة .
-         بلالين كتير وقاعة أفراح عشان نحتفل بعد ما نحل المشكلة .

بدأت بالفعل أول خطوة وهي إحضار الزي الخارق وتوجهت نحو محل هدوم مشهور اوي وقابلني شاب كده شكله شيك وسينيه وعنده بتاع عشرين سنة وقالي أؤمر يا فندم .. انا طبعا انبسطت اول مرة حد يقولي يا فندم ورديت عليه في شياكة مصطنعة كده ووقار غير حقيقي : لو سمحت انا كنت جاي عندكوا ادور على زي بتاع بطل خارق .. قام الواد السينيه قالي وهو بيحاول يكتم ضحكته بالعافية لا يا فندم هو مش موجود
-         طب الاقيه فين ؟
-         أقولك ومتزعلش ؟
-         لا مش هزعل !
وهنا فقد الولد السينيه اعصابه وبقى مش سينيه خالص وقام طردني بره المحل .
وهنا ايضا ادركت مدى صعوبة المهمة التي انا مقدم على أداءها وكمان افتكرت إن كل الأبطال الخارقين كانوا الناس بيعاملوهم وحش في الأول لحد ما بيوروا الناس أهميتهم في هزيمة الشر وكده .

فضلت امشي امشي امشي وانا بفكر إزاي هقدر ابقى بطل خارق من غير زي خارق اواجه بيه الأشرار والجريمة وإذ فجأة وانا ماشي على كوبري كده لا داعي لذكر إسمه لقيت واحد بيبيع هدوم حيوانات وكان عنده لبس ميكي ماوس على مقاسي ، وبصراحة كان شكله ظريف يعني وبعدين عادي مهو في الرجل الوطواط والرجل العنكبوت ليه ميبقاش فيه الراجل الميكي ماوس ؟ وفعلا رحت للراجل وقلتله الطقم ده بكام وكان بتسعين جنيه ، وهنا ظهرت مشكلة جديدة .. انا مش معايا غير عشرين جنيه وهتعشى بيهم ، وخابت آمالي مرة آخرى وبعدين جت في بالي فكرة عبقرية، ليه مبقاش بطل خارق في صورة آدمية زي البني آدمين العاديين ؟

وبالفعل تم حل مشكلة الزي الخارق بإني ابقى بطل من غير زي خارق وصحيت تاني يوم الصبح بدري في أول يوم ليا في وظيفتي الجديدة ونزلت للشارع بسرعة عشان أبدأ في الخطوة التانية وهي البحث عن حد عنده مشكلة ، فضلت أمشي في الشوارع أدور على حد بيستغيث أو حد عنده مشكلة مش لاقي خالص .. وفجأة لقيت نفسي قدام محل الهدوم الكبير الي انا كنت بدور فيه على الزي امبارح ودخلته ، عملت نفسي بتفرج على الهدوم عشان محدش يشك فيا ووقفت جنب ست عجوزة كده وقلتلها بصوت واطي : إنتي عندك مشكلة يا حجة ؟
-         اها .. عندك من ده مقاس ميديام ؟
-         ميديام ايه .. انا ممكن اساعدك في حاجة اكبر من كده دي حاجة صغيرة خالص .
-         تقصد ايه ؟
-         انا ممكن احللك حاجة كبيرة .
-         انت بتشتغل هنا ؟
-         انا بشتغل في كل حتة .
-         إنت إسمك ايه يبني ؟
-         انا البطل الخارق
وقامت الست العجوزة توجهت غاضبة ناحية الإستقبال وقالت للشاب السينيه والنبي يبني لم أبطالك الخارقين لحسن مينفعش كده قلة الزوق دي وطلعت بره رازعةً وراها الباب قبل ان ينبس الواد السينيه ببنت شفة .

فدخلت مسرعا لقسم الأحذية قبل أن يراني الواد السينيه وكان في هناك راجل كبير كده بيتفرج على جزم جلدية حريمي وباينة عليه الحيرة فقررت أساعده ورحتله وقلت في أسلوب هادئ كده : حضرتك بتواجه أي مشاكل في حياتك ؟
-         حضرتك بقى حلال المشاكل ؟
-         اه طبعا ، انا ممكن احللك أي مشكلة واخلصك منها ، انا بطل خارق !
-         هاهاهاهاهاها أي مشكلة يا سي البطل الخارق ؟
-         اه .. إنت فضفض بس وقولي الي عندك وانا اساعدك
-         العيال يا سيدي والجماعة هيموتوني ، ده غير طلبات مبتنتهيش .
-         الجماعة دي سرية ؟
-         سرية ايه انت هتودينا في داهية .
-         طب بص يا فندم ، إنت هتحطلي كاميرات مراقبة عند الجماعة عشان اراقبهم واعرف الثغرة الي هنقدر نخترقهم منها وبعدين نبلغ البوليس .

وهنا تحول الرجل المحترم الكبير لحاجة كده بتزعق ومسكني من رقبتي وهو بيقولي إنت مجنون ؟ الله يخربيت الي بيشغلكوا ..
وخرج وهو يسب ويلعن في المحل وفي اصحاب المحل والأبطال الخارقين والواد السينيه ذات نفسه !

وقبل أن يدخل الواد السينيه قسم الأحذية متوعدا بالأهوال لمن يزعج زبائنه كنت انا في قسم لبس الأطفال وانا بقول في سري : " شكل الراجل ده جاسوس الجماعة باعتاه عشان تعرف الخطط بتعتي ، بعد كده مش هقول خططي لحد " وقطع حبل أفكاري صوت إمرأة في العقد الرابع من العمر باين عليها الشقاء وظروف الحياة الصعبة بتقول لبنت صغيرة : بس يا أميرة الموديل ده غالي ومعاش أبوكي مبقاش مكفي ، التاني حلو يا بنتي وعلى قدنا.

وهنا تدخلت في الحوار قائلا : إنتي بتواجهي أي مشاكل يا حجة ؟
-         لا يبني مستورة والحمد لله ، ربنا يكرمك يا رب ؛ يلا يا أميرة هاتي الفستان الأولاني انا مفياش حيل للمناهدة .
-         إزاي يا حجة معندكيش مشكلة ؟
-         يبني خلاص اخترت الي انا عايزاه وهحاسب اهو .. يلا يا بت يا أميرة .
-         هو كل الناس مشاكلها الهدوم ، في يا حاجة حاجات كتير ومشاكل اكبر من الهدوم .
وهنا نظرت لي أميرة نظرة نارية في حين بدا على أمها علامات تفكير عميق .
-         والله عندك حق يبني _ ووضعت الفستان على الرف _ إنت شغال هنا ؟
-         اه يا حاجة انا البطل الخارق .
-         البطل الخارق .. آه .. طب يلا يا أميرة .
نظرت لي أميرة نظرة نارية وقد اغرروقت عينيها الصغيرتين بالدموع وانا بضحكلها في سعادة عشان حليتلهم المشكلة ، وع الباب قال الواد السينيه للست إنتي مش هتشتري حاجة ؟
- لا يبني شكرا هنبقى نيجي مرة تانية ، البطل الخارق الي جوه قالي إن في حاجات كتير أهم من الهدوم وبصراحة عنده حق ، سلامو عليكو

وقبل أن يتحرك الواد السينيه ليصنع حساءه من عظامي إنتقاما قررت انا على سبيل معاملة الإساءة بالإحسان التوجه له عشان احل مشاكله ، قعدت ادور عليه ولما لقيته كان ماسك في ايده مفتاح انجليزي وواقف شكله بيدور على حاجة ، فجيت من وراه وقلت بصوت مرتفع على سبيل الساب سبينس : إنت .. إنت عندك مشاكل ؟ أنا ممكن أحللك مشاكلك كلها ؟ انا البطل الخارق !

وهنا هوى المفتاح الإنجليزي على رأسي محدثا دائرة سوداء في مركز الرؤية .. تتسع بسرعة .. ولما صحيت بقى لقيت نفسي على سرير كده ودماغي مربوطة وزي ما اكون في عنبر مجانين .. وقاعد جنبي على السرير واحد كان لابس لبس ميكي ماوس .. وبيقولي إنت .. إنت عندك مشكلة ؟


دمتم ،، :D
وحيات كل عزيز وغالي اعمل كومنت متسيبونيش كده :|

Share/Bookmark
rss