الاثنين، 16 أبريل 2012

عيد البيض عند قدماء المصريين !

عيد البيض ..

عيد شم النسيم عند المصريين القدام بيعلن بداية الحياه لإن المصريين القدام شافو ان الربيع بداية الحياه (لان الزهور بتتفتح فى الربيع و كمان الزرع بيخرج من الارض). 
والمصريين بقالهم خمستلاااف سنة بيحتفلوا بالعيد ده .. ولأن البيض عادة مصرية قديمة .. عفوا .. تلوين البيض عادة مصرية قديمة .. ارتبط عيد شم النسيم بتلوين البيض ! 
المصريين القدماء كانوا بيحتفلوا بعيد شم النسيم عن طريق اكل البيض الملون والفسيخ او السمك المملح عموما وده تعبيرا عن حب النيل بالإضافة لعادات ظهرت مؤخرا بتعبر برده عن حب النيل زي التبرع بالقمامة وتنقية مياهه باستخدام مخلفات المصانع ، وكان المصري القديم في اليوم ده بياكل بصل وبيشرب عصير بصل كنوع من التحلية لأن البصل كان رمز للحياة عند المصريين وبيعلقوه على حيطان بيوتهم وده الي بيحصل لغاية دلوقتي !

زمان كان الإحتفال بشم النسيم عبارة عن مهرجان شعبي بيبتدي مع طلوع شمس اليوم وكان بيقضيه المصريين في الفسح في الجناين وعلى شط النيل والأماكن الي فيها زرع ودايما بيكون يوم الاتنين الي بعد عيد الفصح .. دلوقتي الاحتفال بشم النسيم بيبقى برده عن طريق الخروج والذهاب لأحد المصائب المسمَاة " كولور فيستيفال " وهو كما نعلم جميعا عبارة عن مكان فيه ناس مجانين عمالين يحدفوا على بعض الوان مية كنوع من الفراغ العاطفي .. او فعل افعال فاضحة لا داعي لذكرها ف الطريق العام !

شم النسيم، أقدم عيد شعبى فى الدنيا، بيفتخر بيه المصريين بإعتباره عيد خاص بيهم و بمصر بغض النظر عن عقائدهم الدينيه. اتنقلت مظاهر كتيره من احتفال المصريين بعيد شم النسيم لمناطق تانيه فى العالم و حتى أوروبا وده يدل على ان عمرو موسي فعلا يقدر يخلي مصر زي اوروبا في مية يوم ، شاملة ضريبة الخدمة والمبيعات وبوسترات ابو اسماعيل ..

احتفلوا بشم النسيم مقلناش حاجة .. بس بلاش كولور فيستيفال ومتكتروش ف البيض  :D
وكل سنة وإنتم طيبين !
دي اول تدوينة اكتبها من غير ما اقول دمتم،، وبالمناسبة السعيدة دي ..
اعملولي فولو على تويتر :D
https://twitter.com/#!/ahmed_3osman

Share/Bookmark

ليست هناك تعليقات:

rss