الثلاثاء، 23 أغسطس، 2011

كلمات مش عيب ( كلام بنقوله ومش عارفين معناه :) ( الجزء 3 )


كلمات بنقولها ومش فاهمين معناها
وساعات بنفكره كلام غلط او عيب
وهو مش كده 
واوقات بنقول كلام عادي جدا .. بس مش بنبقى عارفين معناه ولا بنفكر فيه
طب عمرك فكرت يعني ايه " الزمالك " ؟!
طب يعني ايه " فايسبوك " و يعني ايه " تويتر " ؟!
!
هتكلم النهاردة عن ( وحوي يا وحوي - ايووحة - فايسبوك - تويتر - جوجل - نمرود - أهبل - سبهللة - الزمالك !)
عاوز تعرف يعني إيه ؟!
أكمل قراءة التدوينة :)


-------------------------------------------------------------------------------------------------------
وحوي يا وحوي .. أيووحة
وحوي يا وحوي :) كلنا وإحنا صغيرين كنا نمشي بالفوانيس أول رمضان نقول الأغنية دي واحنا مش عارفين معناها :\
انا دورت ولقيت الدنيا كلها مفسراها بتفسير واحد وهو إن أحمس لما إنتصر على الهكسوس حب يبشر أمه بالنصر ده .. وكان إسم أمه إيوحة .. وكان كلمة إفرحي معناها وحوي .. فدخل على أمه وقالها : وحوي وحوي أيوحة .. ومنا هنا بدأ المصريين يعبروا عن فرحتهم بالعبارة دي .. وارتبطت بشهر رمضان :)
--------------------------------------------------------------------------------------------------
فايسبوك :) (وتويتر بردو :)
مش مقتنع ان في حد بيقرأ التدوينة دي دلوقتي ومعندوش اكونت او اكتر ع الفايسبوك .. عارف بقى اسم الموقع الي انت عايش عليه ده يعني ايه ؟! لو حاولت تترجم هتلاقي معناه كتاب الوش ! ولو كلمت واحد عقله على قده وقلتله بدخل على موقع كتاب الوش هيوديك مصحة عقلية !


الأول كان المواقع اسمه The Face Book وكان مشروع تخرج مارك زوكربرج .. وأنا بدور على المعنى ودورت عليه للأسف بالإنجليزي لأن كل المواقع العربية كاتبة كتاب الوجه وده شيء غير منطقي :)
عرفت إن بطريقة أو بأخري كلمة Face ممكن معناها يكون صورة ! وترجة فيسبوك : دفتر الصور .. لأن كل عضو بيكون حاطط صورة شخصية لنفسه :)
ودي ترجمة حرفية للكلام اي انا فهمت منو كده :\
الاسم فيس بوك (Facebook) وهو يشير إلى دفتر ورقي يحمل صورا ومعلومات لأفراد في جامعة معينة أو مجموعة ومن هنا جاءت تسمية الموقع وتعتبر هذه الطريقة شائعة لتعريف الأشخاص خصوصا في الجامعات الأجنبية ببعضهم حيث يتصفح المنتسبون في الجامعة هذه الدفاتر لمعرفة المزيد عن الطلبة المتواجدين في نفس الكلية.
طيب وتويتر ؟! كلمة تويتر معناها تغاريد .. وعشان كده بيبقى شعاره عصفورة :) وانا مشفتش انها تستاهل فقرة لوحدها فحطتها هنا :)
--------------------------------------------------------------------------------------------------
google جوجل


كان بيجي زمان اعلان على سبيستون بالرسومات المعوقة بتاعتهم دي :) يقولك ان في مدرس رياضة فضل يحط جنب الواحد اصفار ويسأل الطلاب على إسمه لغاية ما وصل لمية صفر ومكنش ده لسا رقم موجود أيامها .. الطالب فكر شوية وقال جُوجُول .. وبقى الإسم ده بيطلق على الواحد الي جنبه مية صفر :)
10000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000
وكلمة جوجل مشتقة بقى من كلمة جوجول دي للدلالة على اصرار جوجل على أرشفة وتنظيم الكم الهائل من المعلومات الموجودة على الإنترنت :)
مزيد من المعلومات:
قابلت عددا من الناس ممن يخشون من التقنية فقالوا إن معنى كلمة google هو الشيطان أو أنه مجرم اسرائيلي، لكن يبدو أن الحقيقة أطرف من ذلك، ففي سنة 1939 سرق عالم رياضيات اسمه إدوارد كازنر من جامعة كولمبيا كلمة سمعها من ابن أخيه Siriotta ذي التسعة أعوام، ليستخدمها لتمثيل العدد (10 أس 100) أو 10 قوة 100 ( أو واحد متبوعا بمئة صفر). حصل ذلك حين سأل العالم ابن أخيه كيف يمكن أن تقول كلمة لوصف رقم كبير جدا فأجاب الصغير غوغول'Googol'. (ويقر موقع غوغل بذلك ويذكر اسم الطفل Siriotta.
وأصدر ذلك العالم كتابا حقق أفضل المبيعات وقتها هو Mathematics and the Imagination،
وشرحت صحيفة نيويورك تايمز عام 1955 في نعيها لعالم الرياضيات كازنر كلمة غوغل googol بأنها أكثر من حبات المطر التي تهطل فوق المدينة خلال قرن كامل أو عدد حبات الرمال على شاطئ مقفر قرب المدينة.
لكن تلك الكلمة المسروقة من طفل تعرضت للسرقة ثانية على يد مؤسسي محرك بحث أصبح الأشهر تحت اسم الكلمة بعد تعديلها قليلا لتصبح Google وتكون من أهم شركات البحث على الإنترنت فضلا عن جعلها مرادفا لعملية البحث. أما آخر المستجدات فهو مطالبة عائلة ذلك العالم الرياضي "اللص" بحصة من ثروة غوغل التي ستنتج عن بيع الإصدار العام IPO لأسهم غوغل. وتكمن المشكلة أن الكلمة لم تعد تشير لعالم الرياضيات الذي استخدمها أول مرة بل إلى محرك البحث الذي حصل لقاء بيع أسهمه قرابة 4 مليارات دولار فقط لا غير، اللهم لا حسد ولا "ضيقة عين"، ولكن عالم الرياضيات يستحق حصته وفقا لحفيدته بيري فليشر، والتي هي بالمصادفة المحامية المختصة بقضايا التعويضات
يعني جوجل في الأصل رقم :)
--------------------------------------------------------------------------------------------------
نمرود ! ( يا ماما بقى :)
وكلمة "نمرود" هى كلمة قبطية من أصل عبراني "نمروت" أو "نبرود" وهى مركبة
من "نب" بمعنى سيد و "رود" بمعنى أرض ، فيكون معناها (سيد الأرض 

ونمرود هو الجبار فى الصيد وهو نمرود بن كوش بن حام بن نوح ، وهو أول ملك
حكم على بابل ومن أسمه جاءت الالفاظ "نمرود" و "يتنمرد" و "نمردة
--------------------------------------------------------------------------------------------------
أهبل !وسبهللة كذلك !
كلنا كنا مفكرين كلمة أهبل بمعنى عبيط .. وبما إن عبيط معناها حمار الشخصية ( مش فاهم اتك هنا ) فأكيد اهبل مش نفس المعنى .. ده تبقى حاجة فصيلة :\ يعني :)
ظاهبل كلمة قديمة برده بتتقال لما حد يتغابى أو يتصنع الغباء .. وأصلها المرة دي مش هيروغليفي :) أصلها يوناني من كلمة هابلوس ومعناها بسيط او ساذج .. وطلعوا علي كلمة أهبل كلمات تانية زي ( مهبول - يستهبل - استهبال - هبالة - هبيلة )
وطبعا الأمثال الشعبية إتكلمت عن الهبل كتير .. أمثال زي :
دقوا الطبلة وجريت الهبلة  - رزق الهبل ع المجانين - هبلة ومسكوها طبلة
طب حد عارف يعني ايه سبهللة ؟!
قال ابن الأثير:  السبهلل هو الفارغ الذي ليس معه من عمل الآخرة شيئ. يقال: جاء يمشي سبهلل إذل جاء وذهب فارغا من غير شيئ.
فهمتوا حاجة ؟! ولا انا !
--------------------------------------------------------------------------------------------------
وأخيرا وليس آخرا
الزمالك
في للزمالك جمهور عريض .. وفي برده ستات كتير :) ستات ها ؟! :P
بس حد من الجمهور العريض ده عارف يعني ايه زمالك ؟!
هو نادي الزمالك متسمي على إسم منطقة الزمالك .. وأنا بقى هشرحلكوا ليه اتسمت الزمالك :)


كلمة الزمالك تركية الأصل عرفها المصريون لأول مرة عندما أراد محمد على والى مصر و حاكمها فى النصف الأول من القرن التاسع عشر أن يقيم معسكرات لقيادات الجيش فى تلك الجزيرة التى تقع فى حضن نهر النيل و تتوسط القاهرة و تكون قريبة من الأسطول البحرى ..و ضم لتلك المعسكرات بعض أفراد الجيش الذين كانوا من المحافظات النائية و أطلق على تلك المعسكرات كلمة " الزمالك ".. و استمر الحال حتى أصبحت عامرة بالسكان و لجمال موقعها و سحرها تسابق عليها علية القوم طيلة القرن التاسع عشر حتى أطلق عليها حي الأرستقراطيين و مع الأيام حولتها اللهجة العامية من زملك إلى زمالك .

فى مايو 1910 رأى جمهور من القضاة و المستشارين و معهم كبار الموظفين فى المحاكم المختلطة ضرورة تأسيس ناد يتداولون فيه الآراء و المشورة و التلاقي والرياضة أيضا و أستمر الجدل بينهم حتى جاءت بداية 1911 وتم الاتفاق على إشهاره تحت اسم نادى قصر النيل نظرا لموقعه الجغرافي فى المكان الذى كان يشغله حينئذ مكان كازينو النهر حاليا بالجزيرة..وترأسه البلجيكي مرزباخ.

لم يستمر النادي فى موقعه على النيل سوى عامين فقط وفى عام 1913 ونظرا لكثرة أعضائه رؤى نقله إلى موقع آخر فى قلب القاهرة فى المكان المقام به حاليا دار القضاء العالي والشهر العقاري ونقابة الصحفيين ونقابة المحامين ونادى القضاة وجزء من شارع رمسيس مع شارع 26 يوليو..ومع تزايد الأعضاء واختلاف الهوية من الوطنيين والأجانب وفتح الملاعب لكل الجنسيات بدون استثناء تم استبدال الاسم إلى نادى المختلط.

وفى الوقت الذى كان فيه فئات الشعب المختلفة تغلي استعدادا لثورة 1919 كان أعضاء نادى المختلط من الوطنيين على درجة عالية من الوطنية عندما قرروا تمصير النادي وتم طرد رئيسه الاجنبى فى ذلك الوقت مسيو بيانكى وسكرتيره شودواه وكان ذلك بمثابة الشرارة التى سبقت ثورة 1919 كان المجلس يدير النادي بطريقة ارتجالية حتى أن الجمعية العمومية لم تنعقد لسنوات طويلة وكان الحل هو زيادة عدد الأعضاء من المصريين حتى تكون لهم الغلبة عند انعقاد الجمعية العمومية..وبالفعل تم إجراء الانتخابات التى جاءت بمجلس مصري صميم ترأسه الدكتور محمد بدر .

كلمة معقدة أوي صح ؟!

--------------------------------------------------------------------------------------------------



كده تقريبا عرفت معاني كل المصطلحات الي بقولها ومش عارف معناها .. يعني تقريبا مفيش جزء رابع :( وهترتاحوا مني
كومنت بقى وشير .. ده حتى آخر جزء :) :)

دمتم ،،

Share/Bookmark
rss